Mer än en resa – möten som stannar kvar

Vandrare på väg till toppen av Katedral

Efter drygt 20 grupper börjar ett tydligt mönster träda fram.

Gästerna kommer hit för Atlasbergen, naturen och vandringarna – men reser ofta hem med något helt annat. Möten med människor. Perspektiv på livet. Kanske en känsla av lugn. Eller en ny uppskattning för det enkla och genuina.

För oss handlar det här om mycket mer än att arrangera en resa.

Vi har två tydliga mål med det vi gör.

Det första handlar om människorna vi arbetar tillsammans med här i Marocko.

Vi vill att våra lokala medarbetare och samarbetspartners ska trivas, känna stolthet och få möjlighet att utvecklas. Samtidigt är det vi som lär oss minst lika mycket tillbaka. Mötena, samtalen och det vardagliga livet tillsammans ger oss ständigt nya perspektiv.

Vi försöker leva efter en enkel princip – att behandla människor så som vi själva vill bli behandlade. När det fungerar skapas något väldigt fint, både för våra gäster och människorna vi arbetar tillsammans med här i Ait Chribou.

Glada vandrare tillsammans med en åsna som dricker vatten ur en källa

Det andra målet är våra gäster.

De kommer i små grupper, oftast max tio personer åt gången. Det gör att vi kan skapa en personlig upplevelse där det finns utrymme för både gemenskap och individuella behov.

Gemensamt för de flesta som kommer hit är en genuin nyfikenhet. En vilja att möta människor, förstå en annan kultur och uppleva den marockanska landsbygden där vardagslivet fortfarande får ta plats.

Glada vandrare med armarna i vädret sittande på en stor sten i Atlasbergen med en sjö i bakgrunden.

Våra gäster är också väldigt olika. Den yngsta har varit runt 20 år och den äldsta nära 90. Vissa älskar långa vandringar och många höjdmeter.

Andra vill ta det lugnare eller behöver alternativa upplägg ibland.

För oss är det viktigt att alla – oavsett ålder eller fysisk nivå – ska känna att veckan blir deras.

När gästerna åker hem hoppas vi att de tar med sig något mer än bara bilder från Atlasbergen. Kanske ett minne av ett samtal. Ett möte med en familj. En kväll under stjärnhimlen. Eller en känsla av att världen blivit lite större – och samtidigt lite närmare.

Vi har en gästbok där många väljer att skriva några ord innan de reser hem. För oss är det både rörande och inspirerande att läsa. Det ger oss energi att fortsätta skapa dessa resor tillsammans med människorna här i Ait Chribou.

Människorna

“Tack för att jag fick möjlighet att ta del av er gästfrihet och att möta Marocko på ett annorlunda sätt. Vilken kultur och vilka människor. Nästa gång blir det vandring i hög-Atlas.”
- Terese
“Oförglömliga möten. Oändlig omsorg och en otrolig kärlek! – tack för denna vecka ett minne för livet Ett stort tack till er alla i denna fantastiska by Ait Chribou.”
- Pauline

Kort sagt – det som återkommer mest i vår gästbok handlar nästan alltid om människorna. Värmen, öppenheten och känslan av att få komma nära ett vardagsliv som annars sällan blir synligt för besökare.

Naturen och vandringarna

“Tack för en upplevelserik vecka med vandringar och möten med Berberfolket. Speciellt tack till er två, Micke och Marlene, som ansträngt er att tänka ut alternativ till oss två som hade lite svårigheter med vissa vandringar. Under veckan har vi mött så mycket varm vänlighet av er två och berberfolket.”
- Ulla-Britt & Christer, Kalix
“Tack för en fantastisk vecka. Den överträffade alla mina förväntningar! Jättemysigt i eco-byn, jag har sovit skönt i den tysta domen. Härliga utflykter med magiska vyer. Jag tar med mig all värme och gemenskap som jag mött. Maten har varit otroligt god. Jag skulle gärna komma tillbaka! Salam! Leve!”
- Christine Modig

Atlasbergen är storslagna, men det är kanske variationen som gör störst intryck. Vissa dagar handlar om längre vandringar och höjdmeter. Andra om små stigar, långsamma samtal och att bara stanna upp en stund för utsikten.

Gemenskapen

“Vi har fått uppleva fullmåne, stjärnhimmel, matlagning, marknad, vandringar – korta och längre turer, något lite lugnare, stjärnklara kvällar med sång och musik, god mat, roliga samtal och skratt. Möten med människor – varma, äkta och öppna. Socialt liv i ekobyn och mest av allt ert engagemang, Micke och Marlene. Vi är tacksamma, imponerade och lyckliga hälsar:”
- Sara, Christer, Perry, Mona Alborn, Helle & Jannika Bergsten
“Tack för en helt underbar vecka, med härliga möten och utmanande vandringar. Ni ger av er själva och man känner sig så välkommen. Jag har växt som människa och utmanat min höjdrädsla. Det skulle jag inte gjort någon annanstans. Tack också för att ni är så lösningsfokuserade 🙂”
- Pia

Små grupper gör något med dynamiken. Många anländer utan att känna någon annan och reser hem med nya vänskaper, gemensamma minnen och berättelser som fortsätter leva långt efter hemkomsten.

Att ta med sig något hem

“Tack för alla fina möten med människor och en fantastisk natur. Jag tar med mig hem påminnelser om att ta vara på det viktiga i livet, att leva nu och vara tacksam för det jag har.
En fantastisk vecka!!”
- Anita
“‘Aldrig mer Marocko’, sa vi efter att ha varit 2 ggr i Marrakech. Det var innan vi kom hit till er. Vi känner stor tacksamhet för allt vi fått uppleva, framförallt alla underbara möten med människor, men även de fina vandringarna. Ni är fantastiska, fina och flexibla! Tack fina Micke & Marlene!
Varma kramar.”
- Eva & Tage Lundqvist

När vi läser gästboken slås vi ofta av samma tanke. Hur människor med helt olika bakgrund, ålder och erfarenheter verkar bära med sig något liknande härifrån.

Kanske är det naturen. Kanske människorna. Kanske känslan av att få vara nära något äkta för en stund.

Oavsett vad det är gör det oss både stolta och väldigt tacksamma att få fortsätta skapa dessa möten – tillsammans med våra lokala vänner här i Ait Chribou.

Dela inlägget på sociala media:
Facebook
Twitter
LinkedIn

Läs fler inlägg